Bizets eerste grote poging om een dramatisch lyrisch drama te schrijven, kon het publiek niet overtuigen. En ook later bleef het werk in de schaduw staan van het enorme succes dat Carmen geworden was. Van Les Pêcheurs de perles bleef bijna alleen het prachtige duet Au fond du temple saint in het collectieve geheugen bewaard en hield het oordeel over het libretto als slecht maakwerk de opera weg van de scène. De opera over parels en vissers bleef als het ware zelf in de schelp verborgen. Ten onrechte, want achter het gebalde, soms sentimentele verhaal en het oppervlakkig exotische coloriet schuilt een opvallend modern thema: de nostalgie naar de puurheid uit de jeugd. De momenten van liefde en vriendschap, die toen beleefd werden, zijn met de jaren en onder druk van de realiteit bezoedeld en lijken niet meer mogelijk. Les Pêcheurs de perles vertelt minder over het lot van echte parelvissers, dan over de de zoektocht naar de zuivere parels uit het verleden.
Met hun regie zet FC Bergman een eerste stap in de opera. Hun eigenzinnige theatertaal slaagt er telkens weer in een bijzondere, fascinerende wereld op te roepen. Daarin combineren de makers een hard realisme met een mysterieuze, droomachtige atmosfeer. Een uiterst geschikte combinatie voor een opera die zowel in de muziek als in het verhaal voorbije tijden verbindt met de wereld van nu.
Credits
van
GEORGES BIZET
libretto
EUGÈNE CORMON MICHEL CARRÉ
muzikale leiding
DAVID REILAND
concept, regie, decor en belichting
FC BERGMAN
kostuum
JUDITH VAN HERCK
dramaturgie
LUC JOOSTEN
zang
ELENA TSALLAGOVA CHARLES WORKMAN BORIS STATSENKO E.A.
koorleiding
JAN SCHWEIGER
uitvoering
SYMFONISCH ORKEST OPERA VLAANDEREN KOOR OPERA VLAANDEREN
productie
OPERA BALLET VLAANDEREN
coproductie
LES THÉÂTRES DE LA VILLE DE LUXEMBOURG L\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'OPÉRA DE LILLE
Speellijst